PET SPEAKING PART 2: Listen carefully

PET SPEAKING PART 2: Listen carefully

Во второй части устного экзамена PET Speaking part 2 проверяются Ваши коммуникативные навыки, поэтому, на мой взгляд, она является самой сложной из четырех: Вы работаете в паре, должны использовать правильную лексику и Вам с собеседником нужно придти к единому мнению.


speak_clearly_logoTIPS

  • You should talk to your partner, but make sure you speak clearly so that the examiner can also hear you.
  • Talk about all the ideas in the task, and suggest others if you can.
  • Remember to talk about the things in the picture - don't just talk generally.
  • Make sure you show interest in what your partner is saying. Try to respond to what they say.
  • You will need to keep this discussion going for two to three minutes.
  • If you have time, try to summarise the reasons for your final choice in the end.
  • Remember to look at your partner when you are speaking - not the interlocutor.look-at-me-244

 


EXPECTATION AND REALITY

Все вышесказанное часто упоминается в пособиях по подготовке, но в действительности самым сложным в этой части (и это относится и к FCE, и к CAE, и к CPE) являются ответы партнера. Пол беды, если он зная язык лучше Вас использует не известную вам лексику, но что Вы будете делать если он просто говорит то, что не соответствует задаче в целом? Как быть, ведь Вам нужно не только предлагать свои варианты, но и комментировать ответы партнера?

В представленных Cambridge Assessment Organisation видео партнеры обычно примерно одного уровня, но не стоит на это рассчитывать сдавая экзамен, например, от языковой школы в России, ведь это не тот случай когда Ваш репетитор оценивает Вашу готовность к экзамену и дает прогноз на успешную сдачу. В языковых школах порядок иной; работая в группе студенты часто отличаются уровнем знаний, кто-то посещает занятия регулярно, а кто-то пропускает, кто-то усваивает программу быстрее, а кто-то медленнее, об индивидуальном подходе речи не идет, но на экзамен все выйдут в экзаменационную сессию по окончании курса и поэтому высока вероятность большого разрыва в уровне знаний.

Итак, как выйти из ситуации, когда собеседник высказал предложение, которому сложно дать комментарий?

  1. Первое, что можно сделать - это взять паузу, не на пять минут конечно ;), но Вы легко можете выиграть несколько секунд сказав "Let me think...".
  2. Затем Вы вполне можете выразить свое мнение по поводу, причем ровно то, что действительно думаете. правда непременно в вежливой форме, например: I don't think your idea is really good... I'd prefer... Только не высказывайтесь прямолинейно, 'I strogly disagree' or 'You are wrong" не лучшие помощники. Используя Functional language из раздела Usefull vocabulary вы сможете показать не только знание языка, но и культуры изучаемого языка.
  3. Можно задать уточняющий вопрос, что тоже только добавит балл в вашу копилку, правда только в том случае, если это поможет продолжить конструктивную беседую Так что в случае с низким языковым уровнем партнера я бы не рекомендовала этого делать поскольку велика вероятность потерять драгоценное время.
  4. Однако, уточняющий вопрос отлично сработает, если партнер хорошо или лучше вас владеет языком. Это добавит баллы обоим; он перефразирует ответ и покажет способность адаптировать язык до текущего уровня партнера, а вы, задавая уточняющий вопрос, покажете способность продолжать диалог несмотря на сложности.

USEFUL VOCABULARY

Starting:

Let's start with this one, shall we?
Shall we start with this one?

Asking your partner:

So, what do you think?
Do you think that's a good idea?

Agreeing:

You are right.
That's a great idea.
That's a good idea.
I think so too.
That's a good point.
I see what you mean.

Disagreeing:

I don't think we should ...
That's not such a good idea ...
It's a good idea, but ...
I'm not sure we should ...
Well, I'm not sure about that.

Making suggestions:

Let's...
Why don't we...
How about...
Do you want to...
What if we...
What do you think about ...ing
I think this would be good because...
This wouldn't be such a good idea because...

Asking for opinions:

How about you?
What do you think about...?
That's a good idea, isn't it?
Do you agree ...?

Showing preference:

I think this is better because...
I prefer...

Giving reasons:

... so that ...
... because ...
... that's why ...
... so ...

Summing up:

So, shall we choose this one?
Which one shall we choose?
Do we agree that this is the best one?


AWARE AND PREPARE

I'm going to describe a situation to you.

You are going on a cycling trip in the countryside with a group of friends. You need to decide what things would be useful to put in your backpack and take with you. Talk together about the differnt things it would be best to take.

Here is a picture with some ideas to help you.

pet speaking part 2

PET Speaking part 2 Example picture

I'll say that again.

You are going on a cycling trip in the countryside with a group of friends. You need to decide what things would be useful to put in your backpack and take with you. Talk together about the differnt things it would be best to take.

All right? Talk together.

Before you start, think of some things:

  • Are there any things here that might not be so useful? 
  • What about the swimming things?
  • What will the weather be like?
  • Will you need the jacket?
  • Is it safe to wear headphones while you are cycling?

Now listen to two students doing the task.


LEARN FROM MISTAKES

I'm going to describe a situation to you.

You are a member of a local youth club. The club wants to advertise a party for club members, and the leader has decided to ask you to help make posters to put around the club. Talk together about the differnt things you could use to make the posters, and then decide which things would be the best to use.

Here is a picture with some ideas to help you.

pet speaking psrt 2

PET Speaking part 2 Example picture

I'll say that again.

You are a member of a local youth club. The club wants to advertise a party for club members, and the leader has decided to ask you to help make posters to put around the club. Talk together about the differnt things you could use to make the posters, and then decide which things would be the best to use.

All right? Talk together.

Now listen to two students doing the task.

 

Now let's analise what you've heard.

  • Did the student start the conversation?
  • Did the student talk to his partner?
  • Did he listen to his partner?
  • Did he discuss all the pictures?
  • Did he sum up at the end of his speech?

USEFUL VIDEOS

 


KEEP PRACTICING

Practice for your speaking exam

PET SPEAKING PART 2 Sample cards/Карточки #1
PET SPEAKING PART 2 Sample cards/Карточки #2


Вам также может быть интересно:

PET SPEAKING Part 1: Sample questions
PET SPEAKING Part 2: Listen carefully
PET SPEAKING Part 3: Keep talking
PET SPEAKING Part 4: Talk together

You can get more information from the official website

Метки 
facebook-squareinstagramvkodnoklassniki-squarearrow-up